گروه آموزشی نقاشی فنی و حرفه ای شهر تهران

گروه آموزشی نقاشی فنی و حرفه ای شهر تهران روز کاری گروه : سه شنبه

گروه آموزشی نقاشی فنی و حرفه ای شهر تهران

گروه آموزشی نقاشی فنی و حرفه ای شهر تهران روز کاری گروه : سه شنبه

نشست مطبوعاتی نمایشگاه منتخب گنجینه هنرستان هنرهای زیبای تهران

نشست مطبوعاتی نمایشگاه منتخب گنجینه هنرستان هنرهای زیبای تهران، صبح امروز سه شنبه 3 خرداد با حضور سرپرست موسسه فرهنگی هنری صبا، مسعود ناصری و احمد رؤیایی مدیر هنرستان هنرهای زیبای پسران و خبرنگاران رسانه ها در موسسه صبا برگزار شد.

به گزارش «آرت نا»، در آغاز این نشست، مسعود ناصری با اشاره به اهمیت آموزش در آموزشکده‌ها و دانشکده‌ها گفت: «موسسه فرهنگی صبا وابسته به فرهنگستان هنر در راهبرد جدیدش اهمیت به آموزشکده‌ها و دانشکده‌ها را از اهداف اصلی خودش قرار داده است. پیرامون این ماجرا از سال گذشته فعالیت این موسسه به عنوان یک سازمان فرابخشی آغاز شد و سعی شد که به آموزش توجه شود.»
ناصری درباره پیشینه آموزش در ایران گفت: «آموزش در ایران اسلامی و در دنیای کهن ما همیشه وجود داشته است. اگر به مکاتب هرات، تبریز، اصفهان و شیراز رجوع کنیم، می‌بینیم که کارگاه های هنری در ایران از همان وقت شروع شده و تا دوره قاجار پیگیری شد. نهایتاً در سال 1300 شمسی و اوج هنر قاجار مدرسه صنایع مستظرفه را داریم که به نوعی مکاتب دنیای جدید و مدرن را در هنر  وارد می‌کند. همان هنرستان تا سال 1319 شمسی به هنرکده مروی و سپس با حضور گدار فرانسوی به دانشکده هنرهای زیبا بدل می‌شود.»
ناصری ادامه داد: «اهمیت هنرستان‌ها در سابقه خودشان آنچنان است که بهترین اساتید کشور با بهترین موضوعات در بخش تدریس هنر وارد می‌شوند و هنرستان جدیدی را ایجاد می‌کند. در واقع هنرستان به مثابه یک مکتب وارد می‌شود.  اساتید درجه یک آنجا وارد می‌شوند و شاگردانی که به هنرستان می‌آمدند، از این استادان تغذیه می‌کردند.»
سرپرست موسسه فرهنگی هنری صبا گفت: « پروژه آثار هنرستان‌ها یک پروژه نمایشگاه آثار فاخر نیست و ما اینجا قرار نیست آثار فاخر اساتید را به نمایش بگذاریم تنها می‌خواهیم اهمیت هنرستان‌ها را در بخش هنر و فرهنگ یادآوری و احیاء کنیم. امیدواریم این حرکت به شماره‌های 2 و 3 نیز ادامه یابد و با هنرستان اصفهان و میرک تبریز نیز به نتیجه برسیم. »
ناصری درباره اجرای پروژه نمایشگاه هنرستان گفت: « این نمایشگاه در دو بخش قدیم و معاصر برگزار می شود. بیش از 85 درصد آثار، مربوط می‌شود به دانش آموختگان هنرستان و بخشی به اساتید هنرستان. بخش قدیم حدود 200 اثر از آثار دوره هنرستان و دانش آموختگان است که حالا در شکل یک استاد به مملکت خدمت می‌کنند و 150  اثر از آنها از گنجینه هنرستان آمده و پیشنهاد شد که همزمان آثار معاصر آنها نیز به نمایش گذاشته شود.»
ناصری درباره نشست های این نمایشگاه گفت: « از دیگر برنامه‌ها، نشست‌های علمی است که در خلال نمایشگاه برگزار می‌شود. این نشست‌ها با دبیری علمی عبدالمجید حسینی‌راد انجام می‌گیرد. افتتاحیه‌ای هم شامل اجرای موسیقی و سخنرانی‌های تکمیلی برپا می‌شود. البته بخش انتشارات روابط عمومی هم در تدارک یک بولتن شامل مصاحبه‌ها، خاطره ها،‌ آثار و مقالاتی است که به باز شدن بحث هنرستان‌ها کمک می‌کند.»
ناصری در پایان گفت: « خیلی از آثار وجود دارند که اسامی ناشناخته در بین آنها هست. سعی ما بر این بوده حرف و معناشان حفظ شود.»
در ادامه احمد رؤیایی، مدیر هنرستان هنرهای زیبای تهران گفت: « در دور جدیدی که افتخار خدمت از سال  86  در هنرستان را دارم،50 نمایشگاه در هنرستان برپا کردیم. اولین نمایشگاه این هنرستان پایان پروژه‌های هنرجویان در سال 1339 بود. بعدها در سال 58 که هنرستان نیمه تعطیل شد نمایشگاهی در هنرستان موسیقی برپا شد و امسال در پنجاهمین نمایشگاه بیش از 300 اثر از کارهای نقاشی، گرافیک، عکاسی و مبانی رنگ هنرجویان داشتیم که با استقبال خوبی روبه رو شد.»
رویایی درباره گنجینه این هنرستان گفت: « من در سال 1373  هم من مدیر هنرستان بودم. همان وقت قسمت‌های زیادی از هنرستان را بازسازی کردیم و در قسمت انبار با فضای پر از گرد و خاک روبرو شدیم که آثار قدیم بچه‌های هنرستان را در دل خود جای داده بود. آنها را از انبار خارج کردیم و انبار را به یک آمفی‌تئاتر تبدیل کردیم.
 آثار نیاز به مرمت داشتند که از یکی از هنرجویان هنرستان به نام عباس سلیمانی دعوت کردیم که بسیاری از آثار خراب شده را مرمت کند و در نهایت بعضی از کارها برای نمایشگاه آثار هنرستان در صبا توسط این مجموعه مرمت شد.»
او ادامه داد: « در اسفند 73 کارهایی از استادان و هنرمندان شناخته شده دیگر که بعد از انقلاب مطرح شده بودند در نگارخانه‌ای در محل کتابخانه هنرستان راه انداختیم. همچنین در سال 79 آقای متولی مدیر هنرستان شد و بعد از چند سال حبیب صادقی که خود از فارغ‌التحصیلان هنرستان بود، به عنوان مسئول مرکز هنرهای تجسمی دیوارهای گنجینه را تعمیر و مرمت کرد. » 
رویایی درباره آغاز فعالیت هنرستان با موسسه صبا گفت: « همکاری ما با صبا از پروژه گنجینه‌های از یاد رفته شروع شده و تاکنون ادامه یافته است. این نمایشگاه شامل آثار هنرستان پسران و دختران است. چراکه هنرستان دختران هم کارهای خوبی در آن زمان ارائه دادند و هنرمندان خوبی را به جامعه هنری معرفی کردند. درصد زیادی از هنرمندانی که کارشان در گنجینه بوده با صبا همکاری کرده‌اند و اگر کاری از ایشان در گنجینه نداشتند از آثار قدیم و جدیدشان کارهایی به نمایشگاه امانت داده‌اند.»
او با تشکر از موسسه صبا که همکاری خوبی با هنرستان داشته‌ است، گفت: « با توجه به آثاری که در گنجینه داشتیم و آثار تازه هنرمندان من فکر می‌کنم یکی از بزرگ‌ترین و بهترین نمایشگاه‌های هنری را در نمایشگاه هنرستان شاهد خواهیم بود. چراکه هر چه نگاه می‌کنیم به هنرمندانی برمی‌خوریم که امروز از بزرگان هنر ایران هستند. از سال 32 استادان جلیل ضیاءپور، سیدعبداله حسینی، سهراب سپهری، محسن وزیری‌مقدم، مهدی کاظمی، فرشچیان، مهرگان، ابراهیم جعفری، سیمین دانشور، جلال آل‌احمد از استادان این هنرستان بودند و کسانی مثل تناولی و زنده‌رودی، عباس معیری، علیرضا اسپهبد، خاکدان، خسروجردی، آراسته، حبیب صادقی، کاظم چلیپا از فارغ‌التحصیلان این هنرستان بودند و طیفی از بزرگ‌ترین نقاشان ایران از این هنرستان بیرون آمدند. »
در ادامه این نشست مسعود ناصری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران گفت: « به نظر می‌رسد که آثار خیلی با دقت و انضباط در هنرستان جمع‌آوری نشده‌اند و در دوره‌های مختلف رؤسای هنرستان برخوردهای مختلفی شده است. هنرستان در حفظ و نگهداری آثار هم مشکلات مالی داشته و هم مشکل مکان. ما تا آنجایی که امکان داشته باشد آثار هنرستان را مرمت می‌کنیم، اما به نظر می‌رسد باید توجه جدی‌تری به آثار گنجینه شود و این نمایشگاه تذکری است به این ماجرا. ما حاضریم این آثار برای مرمت بیشتر به صورت امانت در صبا بماند اما اگر قرار باشد این آثار به وزارت ارشاد هم برود ما همکاری لازم را همچنان خواهیم داشت.»
رؤیایی در پاسخ به یکی دیگر از خبرنگاران درباره شیوه نگهداری آثار گفت: « آثار ما فقط کارها را نگه داشته‌ایم که از این که هست بدتر نشود. البته تا آنجایی که امکان داشته آثار را مرمت هم کرده‌ایم اما مرمت، نگهداری و حتی اختصاص مکانی برای نگهداری بیش از 1000 اثر بودجه کلانی می‌خواهد. شاید کارها را در صبا برای مرمت و نمایشگاه بطور موقت بگذاریم تا وقتی که بتوانیم از سوی معاونت هنری جایی را به این گنجینه اختصاص دهیم. »
این نمایشگاه 10 خرداد ماه افتتاح می‌شود و به مدت یک ماه در نگارخانه های آینه و خیال برپاست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد