گروه آموزشی نقاشی فنی و حرفه ای شهر تهران

گروه آموزشی نقاشی فنی و حرفه ای شهر تهران روز کاری گروه : سه شنبه

گروه آموزشی نقاشی فنی و حرفه ای شهر تهران

گروه آموزشی نقاشی فنی و حرفه ای شهر تهران روز کاری گروه : سه شنبه

220 نقاشی از روی دیوارهای شهر پاک می شوند


اسفند ۱۳۹۰

رئیس انجمن هنرمندان نقاش از پاکسازی حدود ۲۲۰ نقاشی دیواری از سطح شهر تهران خبر داد و گفت: در سراسر شهر تهران فقط حدود ۳۰ نقاشی دیواری مناسب با کیفیت هنری وجود دارد.
 


به گزارش موسسه ماه مهر به نقل از خبرگزاری فارس 
 پروژه پاکسازی آثار نقاشی دیواری نامناسب و نازل شهری با همکاری انجمن هنرمندان نقاش و اداره نقاشی دیواری سازمان زیباسازی شهرداری تهران انجام می‌شود.

*نقاشی‌های دیواری نامناسب تهران پاکسازی می‌شود

عباس بابازاده مدیر اداره نقاشی سازمان زیباسازی شهرداری تهران با اعلام این خبر به خبرنگار فارس گفت: این طرح به مناسبت طرح استقبال از بهار انجام می‌شود و به مرور تمامی آثار نقاشی نامناسب و نازل از سطح شهر تهران پاکسازی می‌شود که این طرح با همکاری انجمن هنرمندان نقاش در مرحله مطالعاتی قرار دارد و تاکنون در فاز اول، کار شناسایی این آثار در سراسر شهر تهران انجام شده است و در فازهای بعدی به پاکسازی این آثار و جایگزین کردن نقاشی‌های هنری و شایسته خواهیم پرداخت.


* حدود ۲۲۰ نقاشی دیواری نازل از شهر تهران پاک می‌شود

همایون ثابتی‌مطلق رئیس هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش نیز درباره این طرح به خبرنگار هنرهای تجسمی فارس گفت: در همکاری مشترک میان انجمن هنرمندان نقاش با سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای پاکسازی آثار نامناسب نقاشی‌های دیواری سطح شهر تهران ۶۶۰ اثر نقاشی دیواری شناسایی و عکس‌برداری شده است که این آثار در شورای هنری ارائه شده و حدود ۲۲۰ اثر نامناسب نقاشی دیواری از میان این آثار پاکسازی شده و یا با آثار هنری مناسب جایگزین خواهد شد. به این ترتیب از هر منطقه تهران حدود ۳۰ اثر پاکسازی و یا مناسب‌سازی خواهد شد.


*حضور هنرمندان نقاش در زیباسازی شهر تهران

ثابتی‌مطلق درباره ضرورت این پاکسازی‌ها از سطح شهر تهران گفت: برخی از آثار نقاشی دیواری که در سطح شهر تهران به شکل نامناسب و غیر هنری اجرا شده است، هنرمندان و مردم را به لحاظ بصری ناراحت می‌کند و فضای شهر دچار آلودگی بصری می‌شود، بنابراین برای آن که هنرمندان در زیباسازی شهر تهران سهمی داشته باشند و به صورت حرفه‌ای و هنری بر اجرای آثار مناسب نظارت داشته باشند،‌این طرح به انجمن هنرمندان نقاش سپرده شده است.

وی درباره وضعیت اجرای این طرح هم گفت: کار شناسایی این آثار در سطح شهر تهران انجام شده و عکس‌برداری در فاز اول صورت گرفته است،‌ برخی از این آثار باید پاک شود و نیازی نیست که هیچ اثری جایگزین آن شود،‌برخی دیگر نقاشی‌هایی است که دچار فرسودگی شده و شکل نامناسبی پیدا کرده است که باید بازسازی شود و برخی دیگر نیز نیازمند اجرای نقاشی‌های تازه و هنرمندانه است.



* انتخاب بهترین نقاشی‌های دیواری از طریق فراخوان

رئیس هیئت مدیره انجمن نقاشان هدف از اجرای این طرح از سوی انجمن هنرمندان نقاش را وارد کردن هنرمندان نقاش در زیباسازی شهر عنوان کرد و گفت: برای آن که هنرمندان وارد عرصه زیباسازی شهری شوند و در این امر دخالت داشته باشند، این طرح به انجمن سپرده شده است و به این منظور فراخوانی اعلام می‌شود که هنرمندان طرح‌های خود را ارائه می‌کنند و بهترین آن‌ها برای اجرا انتخاب می‌شود.


*رنگ کردن شهر با نقاشی دیواری هنری متفاوت است



وی در پاسخ به این سؤال که در اجرای این طرح،‌رنگ‌آمیزی کردن شهر مورد نظر است یا نقاشی‌های دیواری هنری گفت: رنگ کردن شهر با نقاشی دیواری متفاوت است و بحث رنگ‌آمیزی شهری به ما مربوط نمی‌شود اما بحث نقاشی دیواری تخصصی است که ما در این بخش حضور پیدا می‌کنیم.



*نیازی به نقاشی کردن همه جای شهر نیست

ثابتی با تأکید بر ضرورت پاکسازی شهر از نقاشی‌های بی‌مورد گفت: اکنون با تراکمی از آثار نازل نقاشی رو به رو هستیم که باید این آثار از چهره شهر زدوده شود و پس از که شهر از این آلودگی‌های بصری پاک شد و نفسی کشید می‌توان به اجرای آثار تازه و با کیفیت در موارد نیاز فکر کرد چرا که ضرورتی ندارد روی هر در و دیوار و پلی نقاشی دیواری اجرا شود.


*تنها ۳۰ نقاشی دیواری منطبق بر اصول هنری در تهران وجود دارد
ثابتی درباره آمار نقاشی‌هایی که کاملاً‌ منطبق بر اصول هنری در سطح شهر تهران کار شده است گفت: از تمامی نقاشی‌های دیواری سطح شهر تهران در این پروژه عکس‌برداری شده است که به جرأت می‌توان گفت حدود ۳۰ نقاشی دیواری منطبق بر اصول هنری در کل مناطق شهر تهران دیده می‌شود.


*برخی نقاشی‌های دیواری کاربری کوتاه مدت دارند

وی همچنین درباره تکنیک‌های نقاشی دیواری و استفاده از تکنیک کاشی‌کاری که ماندگاری بیشتری نسبت به سایر تکنیک‌ها دارد گفت: این یک بحث تخصصی است که در کدام قسمت شهر از تکنیک کاشی‌کاری استفاده شود و در کدام بخش از تکنیک‌های دیگر اما ماندگاری تکنیک کاشی‌کاری در نقاشی دیواری دلیل بر آن نیست که از سایر تکنیک‌ها استفاده نشود چرا که به لحاظ موقعیت محیطی در برخی موارد لازم است از نقاشی دیواری همراه با رنگ استفاده شود، ضمن آن که نقاشی دیواری مثل لباس انسان است که گاه مدت استفاده و بهره‌وری از آن دو ساله و گاه ده ساله است. بنابراین با توجه به ضرورت و نوع کاربری،‌نقاشی‌ها در تکنیک‌های مختلف اجرا می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد